ISO 9001:2015
ISO 9001 jest zdefiniowany jako międzynarodowa norma określająca wymagania dla systemu zarządzania jakością (QMS). Organizacje korzystają ze standardu, aby zademonstrować zdolność do konsekwentnego dostarczania produktów i usług, które spełniają wymagania klientów i przepisy. Jest to najpopularniejszy standard z serii ISO 9000 i jedyny standard z tej serii, według którego organizacje mogą się certyfikować.
ISO 9001 opiera się na metodologii „planuj-wykonaj-sprawdź-działaj” i zapewnia zorientowane na proces podejście do dokumentowania i przeglądu struktury, obowiązków i procedur wymaganych do osiągnięcia skutecznego zarządzania jakością w organizacji. Poszczególne sekcje normy zawierają informacje na wiele tematów, takich jak:
- Wymagania dotyczące SZJ, w tym udokumentowane informacje, planowanie i określanie interakcji procesowych
- Obowiązki kierownictwa
- Zarządzanie zasobami, w tym zasobami ludzkimi i środowiskiem pracy organizacji
- Realizacja produktu, w tym etapy od projektu do dostawy
- Pomiar, analiza i doskonalenie SZJ poprzez działania takie jak audyty wewnętrzne oraz działania korygujące i zapobiegawcze
Zmiany wprowadzone w rewizji ISO 9001 2015 mają na celu zapewnienie ciągłego dostosowywania ISO 9001 do zmieniających się środowisk, w których działają organizacje. Niektóre z kluczowych aktualizacji ISO 9001:2015 obejmują:
- Wprowadzenie nowej terminologii
- Restrukturyzacja niektórych informacji
- Nacisk na myślenie oparte na ryzyku w celu usprawnienia stosowania podejścia procesowego
- Ulepszona przydatność dla usług
- Zwiększone wymagania dotyczące przywództwa